Thursday, August 28, 2014

Torsdagen ska punktas.

Torsdag igen!


OCH, ja, det är klart att vi ska ta hela torsdagen i punkt. DET är ju tradition vid det här laget.



* Välkomna!
Många är ni nya läsare som har hört av er via kommentarer, och även genom mail, till mig de senaste dagarna.
Det är så ROLIGT för mig att höra ifrån hittills okända läsare.
TACK för att ni skriver i kommentarsfält och i mail. Det betyder mycket för mig. Min livssituation just nu är det många som känner igen sig i. Skönt. Läste den här artikeln igår, och det var underbart. SÅ många som känner precis som jag.
Tack för att ni läser här, och tack för att ni gör ett avtryck!
Det sporrar mig som bloggare.
Välkommen till alla nya läsare, och tack till alla mina trogna!



* Sommar.
Det är sommar här. Sommar ut i fingertopparna. I helgen ska det bli väldigt hett, och även väldigt fuktigt.
Jag räknar helt och håller med att sommaren varar i en och en halv månad till.
Personligen är jag redo för hösten, men den kommer då den kommer.



Sommar i Reston. Alla bilder tagna med min iPhone.









* Gamla datorn tillbaka
Igår hämtade jag min gamla MacBook. Den har varit inne på lagning i nästan två veckor. Jag tror att den är OK igen. OCH det är BRA! Men den får hädanefter bli den dator som får spela andrafiol, ty den går inte att lita på. Det kan nog vara bra att ha en reserv också om min nya skulle börja strula.




* Bilder i moln.
Jag letar efter ett bra ställe online där jag kan förvara alla mina bilder. Det känns inte som om jag kan lita på att The TimeMachine ska funka. Jag har börjat spara alla minneskort också, dvs jag tömmer dem inte. Det är dock inte hållbart i långa loppet. Ja, hårddiskar finns ju, och de är ju bra.
Men jag vill lägga bilderna på någon webbsida också, förvara dem där. Så jag kollar in sådana sidor.
Använder du dig av lagring av bilder online?  Isåfall, vilken tjänst använder du?



* Tvättmaskin
Ack och O så trist, vår tvättmaskin har gått sönder.
DAYUM!! USCH vad trist. En ny måste införskaffas å det snaraste så att den kan installeras snabbare än ögat.
Igår tvättade jag hos en god granne. INTE så kul, men tur att det går.
Lustigt hur mycket man kan sakna en tvättmaskin.

* Höstkläder
Höstkläder är mina favoritkläder. ÄLSKAR att klär mig i koftor, tjocka strumpbyxor, sjalar och boots. Inga kläder får mig att känna mig så fin, och klädd, som höst och vinterkläder.
Ser fram emot att lägga undan sommarpaltorna snart (nåja) och ge mig hän åt favoritkläderna.
Sitter och tittar i olika kataloger, i butiker etc. Å vad mycket snyggt det finns!!


Tory Burch, right up my alley!!  Stilen, älskar den!

* Halloween.
Ja, dit är det LÅNGT!! OCH jag har inga direkta tankar på den dagen ännu.
Men ni vet ju alla att jag ÄLSKAR den!
Frågan är dock; kommer jag att pynta upp lika mycket som jag brukar iår?
Kanske? Kanske inte? Vem vet…
Jag har ju en tendens att gå ALL IN!!
Men det är inte säkert att jag har den lusten längre när jag inte längre har ett “barn” som bor hemma.


* Pusslet.
Har inte landat än. Nej, jag kan inte sätta fingret på detta riktigt.
Men, snart tror jag nog att pusselbitarna ska ha fallit på plats.

Ha en fin torsdag. Jag ska ge mig ut i värmen och fukten på en PW!

28 comments:

alegningela said...

Jag har också funderat på att lagra bilder i något moln, men har inte kommit till skott än. Jag ska snylta lite och kika vad du får för svar här. Ett Dropboxkonto har jag, men där lägger jag bara upp bilder som jag vill dela med andra. Har inte köpt utrymme där, dock.
Trist med maskiner som pajar. Jag känner ju väl till det där. Vi har ju fått byta kyl och frys här hemma och kyl på stugan i sommar. Roligare saker kan man lägga pengar på, men ibland får man inte välja. Suck.
Önskar er en skön, annorlunda, helg! KRAM

Anonymous said...

Lika trevlig punktlista som alltid! :-)
Jag är en riktig höstromantiker, det är nog min favoritårstid och nu är den på gång här och står och knackar på sommaren att den vill ta över.
När jag flyttat får jag ä n t l i g e n min egna tvättmaskin igen (plats för en), skall bli så himla lyxigt!
Hoppas du får en fin torsdag!

Sahra said...

Tar också gärna emot tips på moln att lagra bilder på. Tänker köra dubbeltrippelhängselbyxor när det gäller lagring.
Höstkläder. Usch nej blä fult vill inte. INTE!
Vill vara utan strumpor i skorna. Lätta kläder. Tunna material. No wool for me please not yet. Stövlar. Usch. Obekvämt.
Vår diskmaskin har varit trasig större delen av sommaren. Idag kom reparatören så nu skulle han räkna på kostnaderna. Blir troligen billigare att köpa ny. Inte roligt med tanke på alla andra utlägg man har så här vid terminsstart. Luddes skola och all utrustning är ju inte direkt gratis.
Ha en skön torsdag. Kram

Marika Carvalhal said...

Halloj, vi använder picasa, har du ett google konto, så ingår det, bara skapa inloggning, smidigt, man kan dela bilder privat eller ha en öppen profil, vi betalar inget för den tjänsten, haft den i många år..funkar jättebra ! Tack för din trevliga blogg !

Desiree said...

Det är så vackert kring sjöarna hos dig. Här har vi precis fått lite skön sommarvärme tillbaka, helt perfekt idag med sol och 23 grader. Njuter i fulla drag. Ja än är det ett tag kvar till Halloween men varför inte pynta som du brukar för de mindre barnens skull som kommer.

Aj då trist med tvättmaskinen. Saknar fortfarande mina riktigt stora maskiner jag hade i USA. Då blir det till att inhandla ny tvättmaskin då denna helg hos er.

Du fick alltså köpa men ny dator medan de lagade din gammla eller fick du en ny dator av Apple men även den gammla tillbaka?

Jag använder mig av Google för att göra backup på mina bilder. Sedan har vi också en extern hårddisk som jag för över mina bilder till.
Kram!

Annika said...

Ingela:
Ja, det verkar liksom vara "det enda rätta". Lätt att komma åt dem, lättöverskådligt etc.
Har googlat på ngra. Är beredd att betala lite för det också. Det måste vara lätt och överskådligt, det är det viktigaste.
Ska bli kul att se om det kommer in ngt förslag.
SÅ trist när maskiner pajar, och börjar en paja så följer gärna andra maskiner efter. SUCK!!
Tack, det är långhelg i helgen dessutom.
Önskar dig en fin helg också.
Kramar!!!


Penny;
Tusen tack!!!
Roligt att du gillar.
Ja, jag är också höstromantiker (bra ord). Ser fram emot att sommaren ska ge vika.
ÅÅÅ nice att du får egen tvättmaskin hemma då du flyttar. Ser verkligen fram emot att följa ditt äventyr på Gotland. AVIS!!

Annika said...

Sahra:
JAG med!!
Tänker köra alla lagring jag kan på olika plan. Men ett moln verkar så lätt, så lättåtkomligt. Gillar det!
Haha, så olika vi är. Jg har haft sommarkläder sen i april och är less.
Strumpor i skorna ser jag fram emot så jag slipper bli så svettig om forslingarna etc :-)
Men, jag förstår såklart dig också-
SAMMA här, vi hade reparatör här och han sa att det var bättre för oss att köpa NY. Men suck, inte precis vad man vill just nu.
SÅ ja, jag känner med dig :-)
Kram!!


Marika:
Picasa har jag också, det kommer med bloggen sas.
Men jag söker nog ngt annat, ngt lättare sas. Ah, jag vet inte riktigt. Betalar gärna en slant, bara det är lätt och bra.
Tusen tack för dina fina ord, blir glad!!!!

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Ja, det är så fint här. Älskar det varenda gång jag går ut (ska strax bege mig nu).
Halloween ja, det är en bit kvar. Kanske blir de så att jag satsar stort då jag väl börjar. Just nu känns det mest konstigt.
Japp, ny maskin denna helg, och SNAR insättning. Det är inte så kul att tvätta hos grannar :-)
Jag köpte en ny Mac för ngra veckor sen, och de lagade den gamla. Den gamla verkar Ok nu, men jag vet att den INTE går att lita på. Den har ju varit inne på lagning sisådär en fem gånger på bara ngra månader.
Men, den får bli back-up nu.
Google har en tjänst ja, som inte är Picasa, den ska jag titta lite närmare på, bland annat.
Kramar!!!

Anonymous said...

Jag sparar bilder på iCloud och delar bildström med mig själv det är jättebra. Du kan döpa dom olika strömmarna till vad dom innehåller. Man kan behöva köpa mer utrymme men det är billigare än Dropbox. Sedan finns det något som heter Box jag har hämtat appen men inte testat den än jag måste be min kära son att visa mig för jag är inte så bra på sånt där.Ha det så bra! Kramar/Anita

Annika said...

Anita:
Jag kör också iCloud, och bildström etc. Gillar det. Måste bara ha ett ställe där jag kan arkivera på bästa sätt.
Det finns mkt därute som man kan kolla in vad gäller detta.
Kramar!!

SweFlo said...

Jag har backat upp hela min daor i flera år i molnet. Jag har använt olika tjänster, de har alla sina för och nackdelar. Jag provade Mozy först sedan Carbonite. Numera kör jag med BackBlaze som varmt kan rekommenderas. Det koastar bara $95 för 2 år om man betalar i förskott. Fördelen med BackBlaze är att de automatiskt backar upp ALLT och man inte behöve rtänka på det. Den smidigaste jag provat. Och jag har varit med om TVÅ havererade hårddiskar, det var enkelt att få tillbaka allt Jag har även en andra hårddisk som jag backar upp allt på en gång i veckan. Det rekommenderas att ha en sådan backup och en i molnet. Om din dator blir stulen eller om det t.ex brinner, så gör ju inte en backup på plats så mycket nytta. Bäst att ha två. Och BackBlaze jobbar på i bakgrunden och uppdaterar allt hela tiden. Man har obegränsat utrymme. Kolla in det! Det som jag egentligen endast bryr mig om är alla foton. Det är viktigast för mig. Resten går ju att ersätta.

Anonymous said...

Så vackert det är där du bor! Och härligt med sommar värme! Fast det är mysigt med höst också, krypa upp i soffan med en bok o tända ljus! . Idag är det 18 grader o sol här men det är höst i luften o en del löv börjar gulna. Läste artikeln du skrev om, den var mycket bra. Kände verkligen igen mig i den. Ha en trevlig helg nu, för min del blir den mysig med barn och barnbarn på besök. / Eva i Dalarna.

Annika said...

Tina:
OMG!! TUSEN tack!!
Vilket otroligt BRA råd. DET ska jag kolla upp direkt!!
Det låter precis som ngt jag letat efter. Helt OK med summan också.
Nej, jag litar inte på TimeMachine, litar inte helt på externa hårddiskar heller. iCloud är bra, men det går ju inte i långa loppet med alla de bilder jag har.
DETTA låter, helt enkelt jättebra!!!
TACK!!!!!
Kram!!

Annika said...

Eva:
TACK!!
ja, jag älskar denna plats. Älskar att bo här.
Jag längtar också efter hösten. Ska bli skönt, och vilsamt.
Det är ngt med hösten jag verkligen gillar. Lugnet kanske?
KUL att du kände igen dig i artikeln. Jag tyckte den var jättebra.
Vilken mysig helg du har framför dig. NJUT!!!

Erica said...

Vad härligt att fortfarande ha sommar ett tag till :-D
Som du vet är jag ju en sådan person som helst skulle ha sommar året runt ;-)
Här håller hösten på att smyga sig på. Fler och fler träd får gula löv och det är småkyligt och regnigt.
Jag klagar naturligtvis inte på den här sommaren, men jag önskar fortfarande att den kunde vara längre. Hösten brukar börja tränga sig på lite smått ungefär vid skolstarten, trots att det är i augusti.
Det är DET jag avskyr med att bo såhär högt upp i världen!

Jag håller dock med dig angående höstkläder. Jag tycker också just höstkläderna brukar vara de snyggaste; speciellt som de alltid har så fina färger (typ vinrött) :-D
Jag gillar dock inte varma kläder, vilket antagligen beror på att jag är så varmlivad. Har jag vinterkläder på mig på vintern så svettas jag, bara för att det är varma kläder...
(Men sommarkläder är naturligtvis för kalla under vinterhalvåret). Så jag har en del klädproblem... ;-P

Härligt med den gamla datorn tillbaka, som reserv. Men jag håller tummarna för att du inte ska behöva använda den så mycket = att den nya datorn håller bra och länge :-)

Ja, det är långt till Halloween. Men tiden går läskigt snabbt; så snart står vi vid slutet på oktober...
Jag tycker absolut du ska pynta fullt ut, om du vill det :-)
När kommer Karolina hem från skolan första gången? Thanksgiving? Jul?

Hoppas du får en mycket fin Nyfredag!
MVH /Erica

Annika said...

Jag sparar mina bilder på dubbla externa hårddiskar, ifall en skulle krascha. Men som nån sa - om huset brinner ner förlorar man ju alla bilder... Har faktiskt aldrig tänkt på att spara bilderna online någonstans, men det vore ju en idé. Dock har jag inte lust att betala för det... :-D.

Surt med tvättmaskinen. Vår gamla gav upp för ett tag sen och vi införskaffade genast en ny. Jag klarar mej utan diskmaskin (vi var utan i ett halvår för nåt år sen och det var inga problem) men jag vill absolut inte vara utan tvättmaskin!!

Jag är en barfotamänniska och mina fötter trivs inte i strumpor och skor! Här har det varit höst i två veckor och det är så jä-la deprimerande...

Marika Carvalhal said...

Jaha, flickr säger mannen som kan, men han hävdar att picasa e lättare för där har du album...ja va vet jag, har en picasa app i tlf, o laddar upp direkt.

Nettan said...

Kväll i Skåne, hemma efter en lite smått galen torsdag på jobb mellanlandar jag i din blogg innan det är dags att packa klart inför morgondagens resa. Så många bra punkter! Vi har härlig sensommar med värme så det är lite trixigt att packa men det är ju bara för en helg.

Roligt att läsa om din höststil, jag gillar koftor och kjolar och nu när jag slipper ur landstingspyjamasen kommer jag nog frossa i kläder.
Vardagspusslet kommer att bli bra, det tar tid att landa i det men man hittar en rytm! Och halloween, tja det blir spännande att se hur det blir hos er!

Många kramar
Nettan

Anne said...

Jag har också länge funderat på hur spara och lagra. Som du skrev, det måste vara lättillgängligt, överkådligt och smidigt. Orkar inte med en massa klurigheter och tidsödande jobb bara för att komma åt att se sina bilder. Kör nu med extern hårddisk men det känns inte tillräckligt, vill också ha ett bra sparsätt i molnen. Tyckte Katrins tips lät intressanta, ska själv kolla upp de namn hon nämnde.
Och jaaaaa, klart du ska gå all in med halloween. Absolut. Barn i huset eller ej, halloweendrottningen ska pynta och det är ju en sån glädje för alla andra att se ditt coola, pyntade hus. Så kör på du, jag tycker just pyntgrejen inte känns barnbetonad, det blir man liksom aldrig för gammal för och det gör det så mysigt.
Höstkläder ja, jag är också trött på sommarpaltorna men tids nog kommer hösten så visst, vi kör på en månad till med sommarpaltorna och njuter av det. Pga det varit så varmt har jag inte känt suget kolla in höstutbudet på kläder men det kommer snart.
Ska läsa artikeln nu!
KRAMAR!!

L said...

Ja tvättmaskin, den måste bara funka. Saknar min enorma amerikanska (LG tror jag det var) som tvättade så mycket på en gång och så supersnabbt.
Vår 10-åriga frys brummar lite oroväckande så jag misstänker att vi får besöka vitvaruaffär snart också.

Jag instämmer verkligen i höstkläder. Är ju en klänningsmänniska och älskar strumpbyxor och snygga kängor eller skor. Det kommer bli nya i höst. Definitivt.

Du har så fina bilder, det ser ut som att det nästan alltid är alldeles stilla. Kanske är det ofta morgonbilder du tar?

Vi har så härligt väder nu, 19 grader och solsken. Ljuvligt. Hoppas detta håller i sig under september, man vet ju aldrig. Sen ser vi fram emot en riktigt stilla och krispig oktober. Jomenvisst, sannolikheten för det i Skåne?

Hejhej!

Channal said...

Ojoj redan torsdag! Mina dagar bara springer iväg. Jag har så mycket att stå i just nu att jag hinner inte med bloggvärlden!

Snart har pusslet fallit på plats. Men det får ta tid och det kommer gå bra men upp o ner. Usch, minns när Ida flyttade hemifrån. Kände mig amputerad och då hade jag iallafall Lotta kvar hemma. Tänker på dig! Men det viktigaste är att Karolina trivs!!

KRAMAROM!!! Anna

Anne-Marie said...

Sommaren är i full gång här också. Det är över 30 grader. Och igår kväll var det så stark brandröksdoft att jag knappt kunde ha fönstren öppna. Inte roligt inomhus.
Det är nog väldigt bra att ha en reservdator. Hoppas nu att din nya Mac håller. Äldre Macar var bättre byggda - jag hade tidigare alltid Mac men allt var så dyrt med tanke på program osv att jag gick över till PC.
Finns det laundromats i välbeställda Reston? Här stänger till och med laundromats. Vi hade tidigare ett par i Mt Shasta - nu finns bara en kvar.
Höstkläder känns väldigt avlägsna med tanke på hettan.
Lusten att pynta kan säkert komma. Du har ju knappt landat ännu i det nya. Har du några konkreta tankar på vad du vill göra framöver nu när Karolina inte längre finns hemma hos er?
Kramar!!

Annika said...

Erica:
Ja, det är det väl :-)
Men jag är reso för hösten.
Jag vet att du skulle kunna bo där evig sommar råder, det gäller inte för mig.
HIHI!!
Visst är höstkläder så snygga!! Men, jag fattar också att en varmlivad person tycker det kan bli lite hett. Du får köra svala material även på hösten.
Färgerna är så fina.
Tack, Erica, håller också tummarna för att den nya datorn ska hålla. Jag litar ju inte alls på den gamla, egentligen. Trist nog.
Men bra att ha en reserv.
Karolina kommer hem på höstlov den 10 okt, men bara fem dagar. Sen är det tgiving, ja. Sen julen.
Halloween, jag lär inte kunna låta bli :-)
Ha det så gott!!



Marika:
Flickr är nog inte så dumt. Absolut.
Antar att man kan ha ett helt stängt konto där? Det är ju lite av poängen med det också. Helt privat sas.

Annika said...

Annika:
Ja, jag vet.
Svårt det där.
Det där med onlinesparande känns mer och mer vettigt. Har börjat spara alla bilder på minneskorten också, men det är ju ganska ohållbart.
Betalar gärna en summa för onlinesparande bara det är lätt och överskådligt.
Nej, utan tvättmaskin vill vi inte vara.HUA!!
Klarar mig också utan diskmaskin, men inte utan tvättmaskin.
Ja, ni fick verkligen höst tidigt.
Låt oss hoppas på en vacker höst hos er.

Annika said...

Nettan:
Så du är hemma och vänder inför resan.
Tack för att du tog dig tid att läsa min blogg :-)
Gillar det.
Ja, höstkläder är verkligen så fina. Längtar verkligen efter att lägga undan sommarpaltorna nu , men det tar ett tag till...
Jag har börjat gå lite stadigare nu...för en vecka sen flyttade vi in K...
KÄNNS konstigt.
Halloween,ja. Jag lär tine kunna motstå.
Kramar!!



Anne:
Det känns som om det är lika bra att lagra på det sättet, Betalar gärna för det, bara det är lätt som en plätt och lättöverskådligt.
Katrins tips låter som det allra bästa. Det ska jag försöka börja med redan denna helg.
HAHA, ja Anne, jag lär INTE kunna låta bli att pynta. Om jag börjar pynta vet jag att jag kommer att gå ALL IN!!
Ja, snart ska vi börja med höstkläder. DET ska bli LOVELY!!!
Kramar!!!!

Annika said...

Lisa:
Exakt, tvättmaskin är ett måste!!!
Utan den står man sig slätt.
Ja, de amerikanska är verkligen stora.
KUL att du också är höstmänniska, ja de kläderna är SÅÅÅ snygga!!
Du är som jag i stilen, hör jag. Roligt!
Exakt, jag tar ju alltid mina bilder på morgonen, då är det stilla.
Nu ska jag snart ut på min PW, och då plåtar jag lite igen.
Hoppas ni får fin höst. OCH inte för regnig. Håller tummarna.
19 grader är höet OK!!
Ha en fin dag!


Channal:
Ja, time flies!!
Förstår att du har mkt i skolan nu.
Ibland är det bara så skönt att brejka från bloggen.
Idag är det en vecka sen vi flyttade in K på campus.
Det går upp och ner med känslorna. Det viktigaste är att hon trivs, ja!! OCH det verkar falla på plats vad gäller det!!
Kramar!!

Annika said...

AM:
Ja, hett är det hos er. Hemskt med de bränder som huserar runt dig. USCH!!
Här ska vi få det superhett i helgen och nästa vecka. Det har varit så perfekt de senaste dagarna, runt 27-28 och låg fukt.
Ja, de nya macarna är rätt dåliga, om jag ska gå efter min gamla.
Nu har jag en ny, och vi får se då.
HAHA, Reston är inte den mest välmående i förorten i Fairfax co, det är Great Falls och McLean. Jag såg att vi hade en laundromat på ett av köpscenterna här. Som jag sa, det finns gott om folk som har det knapert i rik kommun. INTE lätt, inte lätt alls.
Inga tankar alls än. Måste få mitt liv att landa....
Kramar!

artfullycarin@gmail.com said...

Just nu kör vi med en extern hårddisk, plus att jag laddar upp alla mina foton till Photobox där jag beställer mina bilder(ju mer man beställer därifrån, ju mer plats får man). Har funderat på att köpa en hårddisk till som jag kan ha ute i ataljen och ladda upp till en gång i månaden, eller ett moln nånstans. Tror det blir moln. Ska kolla upp Backblaze. Bra fråga!